A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Szívesen megmutatnád irodádat?

Töltsd ki az itt található űrlapot, és ajánld irodádat bloggerünknek!

Küldő neve:*
Küldő e-mail címe:*
Üzenete szövege:*

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a cikk?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Küldő neve:*
Címzett neve:*
Címzett e-mail címe:*
Üzenete szövege:*

Irodablog.napló feliratkozás

Itt iratkozhatsz fel hírlevelünkre, ahol kétheti rendszerességgel kaphatsz információkat az irodapiac aktualitásairól! Minden mező kitöltése kötelező!

Email cím:*
Név:*
Piaci szektor:*

Irodablog napló

Itt iratkozhatsz fel hírlevelünkre, ahol kétheti rendszerességgel
kaphatsz információkat az irodapiac aktualitásairól!

Név:
Email cím:*
Szektor:*
 

Akár 30-40%-kal is csökkenhetnek az irodaházak energiaköltségei

A hazai piacon 15 éve működő Cothec Kft. energiaoptimalizálási szolgáltatásait eddig csaknem 200 ügyfél választotta. Többek között az Appeninn Nyrt. és az In-Management Kft. irodaházainak fűtéskorszerűsítését bonyolította le, amelynek eredményeként jelentős a költségmegtakarítás. De lássuk a számokat! Önmagukért beszélnek.

Egyedi konstrukció

A 2008-as világgazdasági válság következtében az irodaházak, bevásárlóközpontok és ipari létesítmények üzemeltetőinek egyik kardinális feladata az energiahatékonyság növelése. Az irodapiacon megjelenő korszerű fenntartható zöld fejlesztések következtében a régebbi „A” és „B” kategóriás irodaházakban egyre több helyen végeznek műszaki felújításokat, fűtéskorszerűsítési munkálatokat, így a csökkenő üzemeltetési költségek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy az épületek magasabb bérbeadási szintet érjenek el, illetve az ingatlan értéke növekedjen, és megőrizze versenyképességét. Egy irodaház optimális üzemeltetésénél figyelembe kell vennünk, hogy míg egy épület esetében 50-100 éves, addig az energetikai rendszereknél 15-25 éves életciklusról beszélhetünk. A korszerűsítésnél azonban nehézséget okoz, hogy a nyomott bérleti díjak, a növekvő bérlői igények és az alacsony volumenű hitelezés miatt nemigen állnak rendelkezésre források.

Ebben az ellentmondásos gazdasági helyzetben kínál alternatívát a Magyarországon 1998 óta működő Cothec Energetikai Üzemeltető Kft. (Cothec Kft.), amelynek energetikai megoldásait eddig már több mint 200 hazai ügyfél – ipari, önkormányzati intézmények, sport- és egészségügyi létesítmények, kereskedelmi ingatlanok, lakóépületek – választotta. A Cothec Kft. egyedi konstrukció keretében kínálja szolgáltatásait, hiszen az elöregedett fűtési rendszereket teljes egészében saját finanszírozásában újítja fel, és az általa beépített legmodernebb műszaki berendezések működtetésével és karbantartásával – hosszú távú – hőenergia szolgáltatást nyújt ügyfelei számára. A fejlesztések pénzügyi hátterét a cég biztosítja az általuk elért energia-megtakarításból felszabaduló költségmegtakarításból – ez az ún. ESCO-konstrukció. A megrendelőnek nem kell önrésszel hozzájárulnia az energetikai ellátó berendezések beruházási költségéhez, hiszen a teljes körű szolgáltatásért cserébe egy fix díjat fizet, amelyet az energiahatékonyabb rendszer költségmegtakarításából tud biztosítani.

Appeninn-fejlesztések

A Cothec Kft. energiaracionalizálási megoldásokat dolgoz ki ügyfélre szabottan, erre jó példa az Appeninn Nyrt., amelynek öt irodaházát korszerűsítette a fűtő- és hűtőrendszerek átalakításával 2014-ben. „Az irodaházak között erős a verseny, az üzemeltetés terén is a hatékony megoldásokat keresik a bérlők. Az energiahordozói költségek csökkenése mellett az addicionális költségek is lejjebb szoríthatók, a karbantartási, javítási költségek pedig egy alapdíj beépítésével tervezhetővé válnak. Optimalizálható az energia beszerzése és könnyebben monitorozható az épületek energiafogyasztása is” – nyilatkozta korábbi közleményében Székely Gábor, az Appeninn Nyrt. vezérigazgatója.

Az Appeninn irodaházak hőtermelő rendszereinek korszerűsítése jól példázza az energiahatékonysági programmal elérhető megtakarításokat. A Cothec Kft. szakemberei előzetesen felmérték a jelenlegi fűtő-, ill. hűtőrendszerek állapotát, és a gazdaságos üzemvitelnek megfelelő – határozott időtartamra szóló – energiaszolgáltatási ajánlatot dolgoztak ki, amelynek pénzügyi alapját a modern berendezések működtetésével elérhető költségmegtakarítások képezték. Az irodaházak (Hattyú utca, Bég utca, Törökvész utca, Páva utca, Visegrád utca) hőtermelő rendszereinek korszerűsítése során többek között új kondenzációs kazánokat telepítettek, valamint külső hőmérsékletszabályozást valósítottak meg. Így például a Hattyúházban a 8 éves futamidő alatt a becsült éves energia-megtakarítás kb. 35-40%, azaz 1.680 GJ/év lesz, miközben a fűtött légköbméter volumene kb. 40 ezer lm3 (csaknem 15 ezer m2). A Bég utcai irodaházban pedig a 8 év alatt a becsült éves energia-megtakarítás 25-30%, azaz 500 GJ/év lesz, miközben csaknem 16 ezer légköbméternyi területet kell fűteni. További eredményként a gázóra méretek csökkentése és a rendszerhasználati díj csökkenése 25-40%-os megtakarítást eredményez, az új kazánok beszerelésével pedig a villamos energia-megtakarítás 30-40% lesz. A szolgáltató folyamatos energiafogyasztás monitoringgal segíti az optimális fajlagos eredmények elérését, valamint a szerződés időtartama alatt gondoskodik az új berendezések kiváló termelési hatásfokának szinten tartásáról.

Róna Office Center

A Cothec Kft. az In-Management Kft. ingatlan-portfóliójában található Róna Office Center fűtéskorszerűsítését is elvégezte 2012-ben a már bevált pénzügyi konstrukció alapján. A kazáncserén felül kiépítésre került a fűtés külső hőmérsékletkövető szabályozási rendszere – kiegészítve a fali kazánok kaszkád rendszerű szabályozó elektronikájával – és egy hőtároló rendszer. A korszerűtlen, nagy veszteségekkel és költségekkel működő kazánok cseréje, valamint a hőszolgáltatási rendszer rekonstrukciója és automatizálása a jobb energiafogyasztási mutatók elérése érdekében elengedhetetlen volt. A kazán kapacitása a rekonstrukció során nem módosult számottevően, azonban a gázfelhasználás jelentősen csökkent.

Az eredmények önmagukért beszélnek. Az épület fajlagos energiafogyasztása 182 MJ/légköbméter volt korábban, míg az elvégzett fejlesztések eredményeként 2013-ban már csak 95,2 MJ/légköbmétert regisztráltak az év egészében. A korszerűsítést megelőzően az irodaház három évi átlagos földgázfogyasztása 63.295 m3/év volt, ami 2160 GJ/év hőfogyasztásnak felelt meg, míg a beruházást követően az irodaház korrigált 2013. évi földgázfogyasztása 33 203 m3/év értékre csökkent, ami 1133 GJ/év hőfogyasztásnak felel meg. Vagyis az energiahatékonysági fejlesztés eredményeként 1027 GJ/év megtakarítás jött létre, ami 47,55 %-os csökkenést mutat!

Virtuális Erőmű

A Róna Office Center fűtéskorszerűsítési beruházása 23,77 kW értékkel járult hozzá a Virtuális Erőmű építéséhez. De mi is az a Virtuális Erőmű? Még 2011-ben indult útjára a Virtuális Erőmű Program – és az általa üzemeltetett Energiahatékonysági Kiválósági Pályázat – azzal a céllal, hogy  Magyarország EU-s vállalásaival összhangban 2020-ra egy 200MW fosszilis erőmű kapacitásának megfelelő virtuális erőművet „építsen fel” igazolt megtakarításokból. A program keretében az Energiahatékony Vállalat díjat az nyerheti el, aki komoly eredményeket ért el az energia-megtakarítás terén. A mentor vállalatok – mint a Cothec Kft. is – személyes példamutatásukkal és szerepvállalásukkal motiválják ügyfeleiket az „Energiahatékony vállalat” cím megszerzésére.

„Büszkék vagyunk arra, hogy a korszerűsítésnek köszönhetően idén márciusban átvehettük az Energiahatékony Vállalat díjat a Virtuális Erőmű Program keretében. Nagy hangsúlyt fektetünk az energiakorszerűsítésre, ezért jelenleg is több ingatlanon végzünk gépészeti, valamint hőszigetelési felújításokat. Célunk egyrészt versenyképes üzemeltetési díjaink szinten tartása, másrészt az energiafogyasztás ésszerűsítése, így környezetünk védelme. Az eddig elért eredmények megmutatták, hogy az energiahatékony megoldások bevezetése az irodaházainkban viszonylag gyorsan megtérülő beruházás, melyből hosszú távon nem csak a tulajdonos, de a bérlőink is profitálnak, mivel a beruházásoknak köszönhetően nincs szükség díjaink emelésére” – mondta el a realista.hu kérdésére Petrik Zoltán, az In-Management Kft. értékesítési igazgatója.