A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Szívesen megmutatnád irodádat?

Töltsd ki az itt található űrlapot, és ajánld irodádat bloggerünknek!

Küldő neve:*
Küldő e-mail címe:*
Üzenete szövege:*
Az ÁSZF-et tudomásul veszem és elfogadom:*
Az Adatvédelmi Szabályzatot tudomásul veszem és elfogadom:*  

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a cikk?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Küldő neve:*
Címzett neve:*
Címzett e-mail címe:*
Üzenete szövege:*

Irodablog.napló feliratkozás

Itt iratkozhatsz fel hírlevelünkre, ahol kétheti rendszerességgel kaphatsz információkat az irodapiac aktualitásairól! Minden mező kitöltése kötelező!

Email cím:*
Név:*
Piaci szektor:*

Irodablog napló

Itt iratkozhatsz fel hírlevelünkre, ahol kétheti rendszerességgel
kaphatsz információkat az irodapiac aktualitásairól!

 
Név:
Email cím:*
Az ÁSZF-et tudomásul veszem és elfogadom
Az Adatvédelmi Szabályzatot tudomásul veszem és elfogadom  
 
   


Adatvédelmi információk

Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy kéthetente hírlevelet küldjünk neked az iroda piac aktualitásairól, e célból hozzájárulsz az ehhez szükséges személyes adataid kezeléséhez. Adatait a hozzájárulásod alapján a hírlevelek küldése céljából kezeljük. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a leiratkozásoddal egyidőben.


Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Nádai Gábor
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com


Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.
A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.



Adatvédelmi információk

Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy személyes adataidat a veled való kapcsolatfelvétel céljából kezeljük és továbbítsuk a blog újságírójának. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a hozzájárulásod visszavonásával egyidőben.


Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Nádai Gábor
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com


Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.
A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.



Mit tudnak még az ingatlanfejlesztők varázsolni az irodaházakban?

A Skanska a magyar irodapiacon mindig is élen járt az innovációban, a fenntartható megoldások megvalósításában, a munkahelyi jóllét elősegítésében. Akkor is építettek irodaházat Budapesten a válság alatt, mikor erre alig vállalkoztak. Ábrahám Andrással, a Skanska projektmenedzserével beszélgettünk az OfficeUP irodakonferencián arról, hogy merre haladnak a fejlesztések, mit tudnak még nyújtani a beruházók, merre tendálnak a jólléti megoldások az irodaépületekben.

– Azt láthatjuk, hogy szinte hónapról hónapra új megoldások jelennek meg az irodapiacon, a fejlesztők emberközpontú épületek megvalósításán fáradoznak, sőt, már a belső közösségi terekben is fontos szerep jut a beruházóknak. Hol tart most a piac?

– Teljesen átalakulóban van az irodapiac. A mi épületeinkben jelenleg is a teljes irodaterület 70-80%-a open office, azonban a tevékenység alapú megoldások markánsan megjelennek, vagyis a bérlők projekt specifikusan hozzák létre a tereiket. A fejlesztőnek az a feladata, hogy a bérlői igényeket a legnagyobb rugalmassággal tudja biztosítani építészeti, gépészeti, IT-háttér szempontjából, hogy a kívánt terek a legflexibilisebben használhatók legyenek.

– Hogyan lehet egyáltalán tervezni, ha eltúlozva a dolgot szinte napról napra új technológiai fejlesztések jelennek meg, a proptech egyre nagyobb szerepet követel a napi működésben, amelyek mind befolyásolhatják egy irodaház életét?

– Jelenleg átlagban öt éves bérleti időszakokról beszélhetünk, a nagyobb cégek esetében ezek az időszakok meghosszabbodnak, és egy 6-8 éves ciklusban elkerülhetetlenül átalakulnak a vállalatok, az új munkavállalói igényekhez igazítják a működésüket. Olyan épületeket kell fejlesztenünk, amelyekben a cégek rugalmasan tudják kezelni a bérelt területeket például a gépészet és az elektromosság tekintetében, vagy akár áthelyezhetnek falakat is. A mi feladatunk, hogy az új felhasználói elvárásokat azonosítani tudjuk, ebben támogat minket többek között a Connected by Skanska integrált épületüzemeltetési rendszer és applikáció. Így például a bérleményekben jelenlét-érzékelő szenzort helyezünk el, amelynek segítségével a bérlők azonosítani tudják azokat a tereiket, amelyek a működés során nem kellően kihasználtak, és ott javíthatnak a kihasználtságon, vagy akár új funkciókat is rendelhetnek hozzá.

– Az applikáció eddig milyen eredményeket hozott már?

– A Connected by Skanska rendszert tavaly mutattuk be Varsóban a Skanska régiós központjában, ott már folyamatosan gyűjtjük azokat a tapasztalatokat, igényeket, amelyek alapján esetleg változtatnunk kell az irodánk egyes funkcióin. Jelenleg még bevezetés alatt áll a program, más városokban is most implementáljuk az irodaházainkban.

– Térjünk vissza a rugalmasságra, a flexibilis terekre! Gyakorlatilag ma egy irodaház-fejlesztőnek az a dolga nagyon leegyszerűsítve, hogy egy igényes vázat építsen, ahol a belső terek szinte teljesen üresek, hogy azok a bérlő igényeire maximálisan testre szabhatók legyenek?

– Úgy fogalmaznám meg a feladatunkat, hogy a teret a bérlőknek minél nagyobb potenciállal kell átadnunk, vagyis a gépészeti, elektromos csatlakozásokat rugalmasan kell kezelnünk a különféle igényekre vonatkozóan. Mondok egy példát, hogy értsük, mire gondoltam. Egy több ezer négyzetméteres irodában nagy valószínűséggel előfordul olyan rendezvény, projektesemény, amely nagyobb embertömeget mozgat meg az adott pillanatban egy meghatározott zónában, és oda a kellő időben nagyobb mennyiségű friss levegőt kell bejuttatnunk.

– A technológiai megoldások is a dolgozói jóllétet növelik, de ugyanígy az irodaház közösségi terei, kávézója, terasza, zöld kertje szintén ezt a dolgozói kényelmet szolgálja. De meddig lehet még fokozni a wellbeinget? A határ a csillagos ég?

– A WELL minősítő rendszer a wellbeing felől közelíti meg az irodaház-fejlesztéseket, és a Skanska elsődleges fontosságúnak tartja, hogy az épületek tervezésénél az azokat használók egészsége és jóközérzete legyen az egyik meghatározó szempont. Ugyanakkor az előminősítésen túl egyetlen irodaház sem rendelkezik ilyen típusú minősítéssel jelenleg Magyarországon. Ez egy munkavállaló és emberközpontú követelményrendszer, amelynek mi is meg akarunk felelni, de jelen pillanatban még nincsenek széles spektrumú bérlői visszajelzések, amelyek bizonyítják a rendszer létjogosultságát, vagyis pontosan mit is nyújt számunkra ez a tanúsítás. De korábban a LEED minősítő rendszer is jelentős evolúción ment keresztül, amelyet azóta is folyamatosan frissítenek és szigorítják a pontozási rendszert. Az amerikai piacról egyébként már érkeznek visszajelzések a WELL kapcsán, hogy hol kell fejleszteni a kritériumokat.

– Tehát még az emberközpontú irodaház koncepciója nem nyert teljes körű bizonyítást?

– Vannak olyan általános érvényű folyamatok, miszerint a zöld, természetközeli munkahelyi környezet elősegíti a kreatív gondolkodásmódot, a hatékony munkavégzést. Ezen túl a mi feladatunk, hogy olyan közösségi tereket hozzunk létre, amelyek a leghatékonyabban igazodnak a zöld igényekhez, természetközeli értékekhez. A Soroksári úton található Mill Park egyik erőssége az épület két szárnya által körülölelt 5500 m2-es zöld kert az előnevelt fákkal. Az a cél, hogy többféle, változatos környezet álljon rendelkezésre, ami a munkavégzés mellett a napközbeni szünetek, pihenők tere is lehet.

– Még az egyterű irodákról beszélgessünk, mert az újabb kutatások szerint nem minden rózsaszín egy nagyteres munkahelyen, egyre több probléma merül fel, a közös kommunikáció, együttműködő csapatszellem sem garantált, amiért létrejött az open space.

– Az egyterű irodának megvan és meg is marad a létjogosultsága, inkább a bérlők általi hasznosítása fog megváltozni a jövőben. Két szempontból is van létjogosultsága: helyszínt biztosít a már említett tevékenységalapú elrendezéshez, amely szerint az aktuális projekten dolgozó csapat egy zónában tud együttműködni. Másrészt, ha sok cellával látjuk el az irodákat, akkor nem csak korlátozzuk magunkat a jövőbeni átalakíthatóság során, de ez egy viszonylag rövid bérleti időszak alatt jelentős költséget is jelent a bérlőnek. A mai piacon jelentős a munkaerőhiány a kivitelezés tekintetében is, emiatt megnőttek a kialakítási költségek. Az aranyközépút megtalálása a feladat, hogy meglegyenek azok a zárt cellák, elkülönített bokszok, tárgyalók, étkezők, rekreációs terek, amelyek egyes funkciókat magukban foglalnak, de alapvetően open space-t képzelek el, belső mobil lehatárolásokkal, hogy a lehető legdinamikusabban lehessen alakítani a tereket.