A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Szívesen megmutatnád irodádat?

Töltsd ki az itt található űrlapot, és ajánld irodádat bloggerünknek!

Küldő neve:*
Küldő e-mail címe:*
Üzenete szövege:*
Az ÁSZF-et tudomásul veszem és elfogadom:*
Az Adatvédelmi Szabályzatot tudomásul veszem és elfogadom:*  

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a cikk?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Küldő neve:*
Címzett neve:*
Címzett e-mail címe:*
Üzenete szövege:*

Irodablog.napló feliratkozás

Itt iratkozhatsz fel hírlevelünkre, ahol kétheti rendszerességgel kaphatsz információkat az irodapiac aktualitásairól! Minden mező kitöltése kötelező!

Email cím:*
Név:*
Piaci szektor:*

Irodablog napló

Itt iratkozhatsz fel hírlevelünkre, ahol kétheti rendszerességgel
kaphatsz információkat az irodapiac aktualitásairól!

 
Név:
Email cím:*
Szektor:*
Az ÁSZF-et tudomásul veszem és elfogadom
Az Adatvédelmi Szabályzatot tudomásul veszem és elfogadom  
 
   


Adatvédelmi információk

Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy kéthetente hírlevelet küldjünk neked az iroda piac aktualitásairól, e célból hozzájárulsz az ehhez szükséges személyes adataid kezeléséhez. Adatait a hozzájárulásod alapján a hírlevelek küldése céljából kezeljük. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a leiratkozásoddal egyidőben.


Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Nádai Gábor
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com


Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.
A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.



Adatvédelmi információk

Ennek elfogadása azt jelenti, hogy hozzájárulásodat adod ahhoz, hogy személyes adataidat a veled való kapcsolatfelvétel céljából kezeljük és továbbítsuk a blog újságírójának. Az adatkezelés jogalapja a hozzájárulásod megadása. Az adataid törlési határideje: a hozzájárulásod visszavonásával egyidőben.


Az adatkezelő és elérhetőségei:
ingatlan.com Zrt.
1016 Budapest, Mészáros utca 58. A. ép.,
Adatvédelmi tisztviselő elérhetősége:
Nádai Gábor
+36 1 237 2060 (munkanapokon 10.00-17.00),
segitunk@ingatlan.com


Az EU Általános Adatvédelmi Rendelete alapján hozzáférést kérhetsz személyes adataidhoz, kérheted azok helyesbítését, törlését, vagy az adatkezelés korlátozását, illetve automatizált adatkezelés esetén kérheted hogy az általad rendelkezésre bocsátott adatokat az ingatlan.com Zrt. tagolt, széles körben használt, géppel olvasható formátumban számodra átadja. A személyes adatkezelésre vonatkozó hozzájárulásodat bármikor visszavonhatod; ez nem érinti a visszavont hozzájárulás előtt végzett adatkezelés jogszerűségét. Az adatokhoz bizonyos esetben további cégek is hozzáférhetnek, erről pontos tájékoztatást Adatvédelmi Szabályzatunkban találsz. Vizsgálatot kezdeményezhetsz a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.
A NAIH elérhetősége: www.naih.hu.



Szolgáltató központok Magyarországon – Az Y-generáció kaptárai

Töretlenül folytatódik az a trend, hogy a globális társaságok regionális vagy globális szolgáltató központokba szervezik ki tevékenységeik egy részét. Az ún. SSC-vállalatok Magyarországon is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a hazai munkaerőpiacból, és nem mellesleg felszívhatják az Y-generáció egy részét.

Nagy a potenciál

Az SSC-szektorban (shared service center) globális szinten akár tízmilliárd dollár értékű éves növekedés is várható a következő időszakban az Ernst & Young előrejelzése szerint. A 2013-as több mint 170 ezer milliárd dollárról 2015-re 190 ezer milliárd dollárra nőhetnek a szektor bevételei. A legkülönbözőbb tevékenységekkel – IT támogatással, pénzügyi-és számviteli tevékenységgel, HR tevékenységgel, telefonos tanácsadással – foglalkozó szolgáltató központokat elsősorban költségcsökkentés céljából hozták létre Kelet-Európában is. Ebben a folyamatban Magyarország már eddig is célállomás volt, és arra kell törekedni, hogy még több új központ jöjjön létre hazánkban, illetve a már ittlévők tovább növekedjenek. A hazai munkaerőpiacra gyakorolt hatásukat jól érzékelteti a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) becslése, amely szerint – figyelembe véve az SSC szektorban közvetve foglalkoztatottak és a beszállítóik munkavállalóinak létszámát is – ma mintegy 100.000 embernek ad munkát az SSC-szektor, és jelentőségét az évi 10-20 % körüli dinamikus bővülés is növeli.

Magyarországon jelenleg közel 80 SSC több mint 40 ezer embert foglalkoztat közvetlenül, zömében fiatal pályakezdőket, több nyelvet beszélő diplomásokat. Megközelítőleg 200 ezer négyzetméter A-kategóriás irodaterületet bérelnek, amely a jelenleg pangó hazai kereskedelmi ingatlanpiacot is ösztönözheti. Egy-egy szolgáltató központ akár több ezer négyzetméternyi területet is kibérel, hiszen több százas munkaerő-létszámmal rendelkeznek, amely kedvező az adott irodaháznak, hiszen hosszú távra megbízható bérlővel gazdagodhat, ugyanakkor a nagy, egybefüggő terek hiánycikknek számítanak a hazai irodapiacon. A Randstad magyarországi felmérése szerint minden harmadik SSC több mint 500 főt foglalkoztat. Vida Gábor, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója korábban úgy nyilatkozott, hogy a hazai munkahelyteremtésben méltatlanul alacsony figyelmet kapnak a szolgáltató központok, pedig bővítésük ezres nagyságrendben teremt új munkahelyeket. Ráadásul sok olyan főiskolát végzett fiatal talál náluk megélhetést, aki azzal a diplomával egyébként nem tudna elhelyezkedni. Ezekben a központokban fontosabb a jó kommunikációs készség és a nyelvtudás, mint valamilyen szakmai ismeret, ugyanakkor kellemes körülmények között végezhető irodai munkát kínálnak – teszi hozzá.

Előnyeink

Az SSC-k számára alapvető szempont természetesen a költséghatékonyság, így a kiválasztás folyamatában alaposan szemügyre veszik az adott ország átlagfizetési adatait. Másrészt orientáló tényezőként tekintenek a munkanélküliségi rátára, amellyel a potenciális munkavállalók nagyságrendjét is fel tudják térképezni, hiszen ahol sok a munkanélküli fiatal, ott olcsóbb és könnyebb magasan képzett munkaerőt alkalmazni. A nyelvtudás, a magas képzettség és a földrajzi elhelyezkedés szintén fontos szempontok – e tekintetben Magyarország sikerrel veszi fel a versenyt a keleti országokkal. A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalat-gazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató Központ tanulmánya szerint Magyarországra döntően az alacsony költségek vonzzák az SSC-beruházásokat: míg Budapesten egy munkaállomás éves költsége alig több 3 ezer eurónál, addig ez az összeg Nyugat-Európában a 10 ezer eurót is meghaladja. Ráadásul csak a fővárosban több millió négyzetméternyi modern iroda található, de egyre vonzóbbak az egyetemi városok, így Debrecen és Pécs is.

A szolgáltató központoknak leginkább a támogatási rendszer, az adózási környezet és a képzett magyar erőforrások miatt érdemes megjelenniük, illetve bővíteni tevékenységüket Magyarországon. Emellett hazánkban a közép-európai és nyugati nyelveket beszélők elérhetősége és a meglévő szaktudás – a lassan csökkenő költségelőny mellett is – hosszú távú előnyt biztosít a vállalatoknak – mondta Pálszabó Tibor, az Ernst & Young adópartnere a VI. Nemzetközi Szolgáltatóipari és Outsourcing Konferencián még tavaly decemberben. Mindemellett a többi kelet-közép európai országgal összehasonlítva a magyarországi szolgáltató központokban alacsonyabb a fluktuáció, amely így az eredetileg tervezettnél magasabb bért ellensúlyozza.


Az Avis Budget irodája Budapesten

Minőségi változások

Bár sokan hajlamosak lesajnálni az SSC-szektor teljesítményét, mielőtt pálcát törnénk a szektor felett, hogy hozzáadott értéket nem állít elő, érdemes ismét a HOA-ra hivatkozni. Tapasztalataik szerint a szolgáltató központok világában is erőteljes átalakulások és egyfajta evolúciós tendencia figyelhető meg, amely összetettebb munkafolyamatokat és tevékenységi típusokat feltételeznek. Az utóbbi néhány évben a hazai szolgáltató központokban tehát pozitív változásként látható a komplexebb, magasabb képzettséget és tapasztalatot igénylő tevékenységek felé történő elmozdulás, szemben a korábban jellemző ún. tranzakciós tevékenységekkel, amely végső soron az adott desztinációban működő központ presztízsét növeli annak minden a munkavállalóra vonatkozó előnyével együtt. Ma már ezek a központok igazi karrier-lehetőségeket és az elvándorlás ellenében reális hazai alternatívát kínálnak a képzési rendszerből kikerülő, vagy néhány éves tapasztalattal rendelkező nyelveket beszélő felsőfokú végzettségű munkaerőnek. Az úgynevezett első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya fokozatosan csökken, míg a többfunkciós második generációsoké egyre jobban növekszik.

Hogyan motiváljuk az Y-generációt?

Az SSC-k egyik legnagyobb problémája a fiatal munkavállalók tartós elkötelezése a vállalaton belül. Egy új ember betanítása akár fél évig is tarthat, majd újabb egy év múlva a lelkesedés könnyen alábbhagyhat, és akár ki is léphet az ifjú munkavállaló, ha túl monotonnak találja a feladatkörét, amelyben pedig valódi kihívásokat keresne. A mai változó világban a folyamatos képzés, tanulás természetes eleme a mindennapjainknak, az élethosszig tartó tanulás fogalma egyre nagyobb tartalmat nyer. Ebben a kontextusban egy SSC is folyamatosan képzi munkavállalóit, kiküldi a cégközpontba rövidebb-hosszabb időre, de mindezek az erőfeszítések a fluktuáció miatt kárba veszhetnek.

Az Y-generáció számára a fizetés mellett kiemelten vonzó a multinacionális környezet, és hogy külföldi tréningeken vagy projektmunkákban vehetnek részt, azonban ezek az impulzusok és motivációk gyorsan devalválódhatnak. Paradox módon az ideális munkavállaló egyben hátrány is lehet egy SSC-számára, hiszen a szolgáltató központok az Y-generációra jellemző rugalmas, mobilis, kommunikatív, nyitott, kezdeményező és kreatív elméket keresik, akik az ügyfelekkel való napi szintű egyeztetés és kapcsolattartás terén jól teljesítenek. Ugyanakkor épp ezek a tulajdonságok predesztinálhatják a munkavállalókat arra, hogy később elhagyják a céget, világot lássanak, vagy csak újabb kihívások után nézzenek.

Hiperszuper irodák

A Y-generáció tagjai másfajta munkahelyi légkört igényelnek, más a mentalitásuk és a gondolkodásmódjuk, mint az előző generációknak. A nagy nyitott tereket kedvelik, közösségi és rekreációs helyiségekre, vagyis olyan színes és pezsgő atmoszférára vágynak, amely kellőképen inspirálja őket. Nem kedvelik az állandóságot, a határokat és a szabályokat, szabadságra vágynak. Az Y-generáció a fogyasztói társadalom alakítója és húzórétege, akik tökéletesen eligazodva a legújabb trendek között, a legpergőbb ritmusban élik az életüket. Az SSC-vállalatok is felismerték az újfajta igényeket, és ennek megfelelően igyekeznek motiválni munkatársaikat. Így az ösztönzés eszköztárába tartozik a munkakörnyezet fejlesztése, a képzések, a csapatépítő tréningek, a bónuszrendszerek, a gyors előrelépés lehetősége és a projektmunkák rendszere, amelyek komplexebb és kihívásokkal teli tevékenységi köröket jelentenek.

Az új típusú nyitott irodák etalonját világszerte a Google munkaterei jelentik, azonban ezek extrémitását viszonylag kevés cég képes vagy akarja anyagilag és arculatépítésben is felvállalni. Mindenesetre az alapmotívumok és értékek egyre több helyen feltűnnek, így a hazai szolgáltató központoknál is. Ezek pedig a nagy nyitott terek, ahol a munkaállomások viszonylag egysíkú tereit közösségi helyiségekkel ellensúlyozzák. Az informális terek egyrészt valóban a kikapcsolódást, rekreációt, étkezést, szórakozást szolgálják, másrészt alternatív munkahelyként is szolgálnak, ahol egy-egy nyitott sarokban vagy kuckóban pozitív és színes miliő inspirálhatja a munkatársakat. Összességében tehát a régi cellás irodák és a „hodályszerű” nyitott irodák után az egyterű munkahelyek újabb generációja lépett a színre, ahol a munkaállomások és a közösségi terek aránya utóbbiak felé billen el, miközben a munkahelyek alkalmazkodnak a folyamatosan változó igényekhez és az új élet- és munkaszemlélettel megáldott Y-generáció elvárásaihoz.

(Az Avis Budget budapesti szolgáltató központjáról cikk és irodaképek)

+++

Az iroda.hu-csoport internetes felületein megjelenő saját cikkek a kiadó szellemi tulajdonát képezik. Másolásukhoz, utánközlésükhez a kiadó engedélye szükséges. A kiadó saját tartalmak esetében, csak és kizárólag a lead átvételéhez járul hozzá, mely után a cikk linkjét kérjük elhelyezni!