A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!

Szívesen megmutatnád irodádat?

Töltsd ki az itt található űrlapot, és ajánld irodádat bloggerünknek!

Küldő neve:*
Küldő e-mail címe:*
Üzenete szövege:*

Véleményed szerint másnak is érdekes lehet a cikk?

Töltsd ki az itt található űrlapot, hogy elküldhesd emailben!

Küldő neve:*
Címzett neve:*
Címzett e-mail címe:*
Üzenete szövege:*

Irodablog.napló feliratkozás

Itt iratkozhatsz fel hírlevelünkre, ahol kétheti rendszerességgel kaphatsz információkat az irodapiac aktualitásairól! Minden mező kitöltése kötelező!

Email cím:*
Név:*
Piaci szektor:*

Irodablog napló

Itt iratkozhatsz fel hírlevelünkre, ahol kétheti rendszerességgel
kaphatsz információkat az irodapiac aktualitásairól!

Név:
Email cím:*
Szektor:*
 

Szolgáltató központok Magyarországon – Az Y-generáció kaptárai

Töretlenül folytatódik az a trend, hogy a globális társaságok regionális vagy globális szolgáltató központokba szervezik ki tevékenységeik egy részét. Az ún. SSC-vállalatok Magyarországon is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki a hazai munkaerőpiacból, és nem mellesleg felszívhatják az Y-generáció egy részét.

Nagy a potenciál

Az SSC-szektorban (shared service center) globális szinten akár tízmilliárd dollár értékű éves növekedés is várható a következő időszakban az Ernst & Young előrejelzése szerint. A 2013-as több mint 170 ezer milliárd dollárról 2015-re 190 ezer milliárd dollárra nőhetnek a szektor bevételei. A legkülönbözőbb tevékenységekkel – IT támogatással, pénzügyi-és számviteli tevékenységgel, HR tevékenységgel, telefonos tanácsadással – foglalkozó szolgáltató központokat elsősorban költségcsökkentés céljából hozták létre Kelet-Európában is. Ebben a folyamatban Magyarország már eddig is célállomás volt, és arra kell törekedni, hogy még több új központ jöjjön létre hazánkban, illetve a már ittlévők tovább növekedjenek. A hazai munkaerőpiacra gyakorolt hatásukat jól érzékelteti a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) becslése, amely szerint – figyelembe véve az SSC szektorban közvetve foglalkoztatottak és a beszállítóik munkavállalóinak létszámát is – ma mintegy 100.000 embernek ad munkát az SSC-szektor, és jelentőségét az évi 10-20 % körüli dinamikus bővülés is növeli.

Magyarországon jelenleg közel 80 SSC több mint 40 ezer embert foglalkoztat közvetlenül, zömében fiatal pályakezdőket, több nyelvet beszélő diplomásokat. Megközelítőleg 200 ezer négyzetméter A-kategóriás irodaterületet bérelnek, amely a jelenleg pangó hazai kereskedelmi ingatlanpiacot is ösztönözheti. Egy-egy szolgáltató központ akár több ezer négyzetméternyi területet is kibérel, hiszen több százas munkaerő-létszámmal rendelkeznek, amely kedvező az adott irodaháznak, hiszen hosszú távra megbízható bérlővel gazdagodhat, ugyanakkor a nagy, egybefüggő terek hiánycikknek számítanak a hazai irodapiacon. A Randstad magyarországi felmérése szerint minden harmadik SSC több mint 500 főt foglalkoztat. Vida Gábor, az IFUA Horváth & Partners vezető tanácsadója korábban úgy nyilatkozott, hogy a hazai munkahelyteremtésben méltatlanul alacsony figyelmet kapnak a szolgáltató központok, pedig bővítésük ezres nagyságrendben teremt új munkahelyeket. Ráadásul sok olyan főiskolát végzett fiatal talál náluk megélhetést, aki azzal a diplomával egyébként nem tudna elhelyezkedni. Ezekben a központokban fontosabb a jó kommunikációs készség és a nyelvtudás, mint valamilyen szakmai ismeret, ugyanakkor kellemes körülmények között végezhető irodai munkát kínálnak – teszi hozzá.

Előnyeink

Az SSC-k számára alapvető szempont természetesen a költséghatékonyság, így a kiválasztás folyamatában alaposan szemügyre veszik az adott ország átlagfizetési adatait. Másrészt orientáló tényezőként tekintenek a munkanélküliségi rátára, amellyel a potenciális munkavállalók nagyságrendjét is fel tudják térképezni, hiszen ahol sok a munkanélküli fiatal, ott olcsóbb és könnyebb magasan képzett munkaerőt alkalmazni. A nyelvtudás, a magas képzettség és a földrajzi elhelyezkedés szintén fontos szempontok – e tekintetben Magyarország sikerrel veszi fel a versenyt a keleti országokkal. A Budapesti Corvinus Egyetem Vállalat-gazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató Központ tanulmánya szerint Magyarországra döntően az alacsony költségek vonzzák az SSC-beruházásokat: míg Budapesten egy munkaállomás éves költsége alig több 3 ezer eurónál, addig ez az összeg Nyugat-Európában a 10 ezer eurót is meghaladja. Ráadásul csak a fővárosban több millió négyzetméternyi modern iroda található, de egyre vonzóbbak az egyetemi városok, így Debrecen és Pécs is.

A szolgáltató központoknak leginkább a támogatási rendszer, az adózási környezet és a képzett magyar erőforrások miatt érdemes megjelenniük, illetve bővíteni tevékenységüket Magyarországon. Emellett hazánkban a közép-európai és nyugati nyelveket beszélők elérhetősége és a meglévő szaktudás – a lassan csökkenő költségelőny mellett is – hosszú távú előnyt biztosít a vállalatoknak – mondta Pálszabó Tibor, az Ernst & Young adópartnere a VI. Nemzetközi Szolgáltatóipari és Outsourcing Konferencián még tavaly decemberben. Mindemellett a többi kelet-közép európai országgal összehasonlítva a magyarországi szolgáltató központokban alacsonyabb a fluktuáció, amely így az eredetileg tervezettnél magasabb bért ellensúlyozza.


Az Avis Budget irodája Budapesten

Minőségi változások

Bár sokan hajlamosak lesajnálni az SSC-szektor teljesítményét, mielőtt pálcát törnénk a szektor felett, hogy hozzáadott értéket nem állít elő, érdemes ismét a HOA-ra hivatkozni. Tapasztalataik szerint a szolgáltató központok világában is erőteljes átalakulások és egyfajta evolúciós tendencia figyelhető meg, amely összetettebb munkafolyamatokat és tevékenységi típusokat feltételeznek. Az utóbbi néhány évben a hazai szolgáltató központokban tehát pozitív változásként látható a komplexebb, magasabb képzettséget és tapasztalatot igénylő tevékenységek felé történő elmozdulás, szemben a korábban jellemző ún. tranzakciós tevékenységekkel, amely végső soron az adott desztinációban működő központ presztízsét növeli annak minden a munkavállalóra vonatkozó előnyével együtt. Ma már ezek a központok igazi karrier-lehetőségeket és az elvándorlás ellenében reális hazai alternatívát kínálnak a képzési rendszerből kikerülő, vagy néhány éves tapasztalattal rendelkező nyelveket beszélő felsőfokú végzettségű munkaerőnek. Az úgynevezett első generációs, döntően egy-egy funkciót ellátó központok aránya fokozatosan csökken, míg a többfunkciós második generációsoké egyre jobban növekszik.

Hogyan motiváljuk az Y-generációt?

Az SSC-k egyik legnagyobb problémája a fiatal munkavállalók tartós elkötelezése a vállalaton belül. Egy új ember betanítása akár fél évig is tarthat, majd újabb egy év múlva a lelkesedés könnyen alábbhagyhat, és akár ki is léphet az ifjú munkavállaló, ha túl monotonnak találja a feladatkörét, amelyben pedig valódi kihívásokat keresne. A mai változó világban a folyamatos képzés, tanulás természetes eleme a mindennapjainknak, az élethosszig tartó tanulás fogalma egyre nagyobb tartalmat nyer. Ebben a kontextusban egy SSC is folyamatosan képzi munkavállalóit, kiküldi a cégközpontba rövidebb-hosszabb időre, de mindezek az erőfeszítések a fluktuáció miatt kárba veszhetnek.

Az Y-generáció számára a fizetés mellett kiemelten vonzó a multinacionális környezet, és hogy külföldi tréningeken vagy projektmunkákban vehetnek részt, azonban ezek az impulzusok és motivációk gyorsan devalválódhatnak. Paradox módon az ideális munkavállaló egyben hátrány is lehet egy SSC-számára, hiszen a szolgáltató központok az Y-generációra jellemző rugalmas, mobilis, kommunikatív, nyitott, kezdeményező és kreatív elméket keresik, akik az ügyfelekkel való napi szintű egyeztetés és kapcsolattartás terén jól teljesítenek. Ugyanakkor épp ezek a tulajdonságok predesztinálhatják a munkavállalókat arra, hogy később elhagyják a céget, világot lássanak, vagy csak újabb kihívások után nézzenek.

Hiperszuper irodák

A Y-generáció tagjai másfajta munkahelyi légkört igényelnek, más a mentalitásuk és a gondolkodásmódjuk, mint az előző generációknak. A nagy nyitott tereket kedvelik, közösségi és rekreációs helyiségekre, vagyis olyan színes és pezsgő atmoszférára vágynak, amely kellőképen inspirálja őket. Nem kedvelik az állandóságot, a határokat és a szabályokat, szabadságra vágynak. Az Y-generáció a fogyasztói társadalom alakítója és húzórétege, akik tökéletesen eligazodva a legújabb trendek között, a legpergőbb ritmusban élik az életüket. Az SSC-vállalatok is felismerték az újfajta igényeket, és ennek megfelelően igyekeznek motiválni munkatársaikat. Így az ösztönzés eszköztárába tartozik a munkakörnyezet fejlesztése, a képzések, a csapatépítő tréningek, a bónuszrendszerek, a gyors előrelépés lehetősége és a projektmunkák rendszere, amelyek komplexebb és kihívásokkal teli tevékenységi köröket jelentenek.

Az új típusú nyitott irodák etalonját világszerte a Google munkaterei jelentik, azonban ezek extrémitását viszonylag kevés cég képes vagy akarja anyagilag és arculatépítésben is felvállalni. Mindenesetre az alapmotívumok és értékek egyre több helyen feltűnnek, így a hazai szolgáltató központoknál is. Ezek pedig a nagy nyitott terek, ahol a munkaállomások viszonylag egysíkú tereit közösségi helyiségekkel ellensúlyozzák. Az informális terek egyrészt valóban a kikapcsolódást, rekreációt, étkezést, szórakozást szolgálják, másrészt alternatív munkahelyként is szolgálnak, ahol egy-egy nyitott sarokban vagy kuckóban pozitív és színes miliő inspirálhatja a munkatársakat. Összességében tehát a régi cellás irodák és a „hodályszerű” nyitott irodák után az egyterű munkahelyek újabb generációja lépett a színre, ahol a munkaállomások és a közösségi terek aránya utóbbiak felé billen el, miközben a munkahelyek alkalmazkodnak a folyamatosan változó igényekhez és az új élet- és munkaszemlélettel megáldott Y-generáció elvárásaihoz.

(Az Avis Budget budapesti szolgáltató központjáról cikk és irodaképek)

+++

Az iroda.hu-csoport internetes felületein megjelenő saját cikkek a kiadó szellemi tulajdonát képezik. Másolásukhoz, utánközlésükhez a kiadó engedélye szükséges. A kiadó saját tartalmak esetében, csak és kizárólag a lead átvételéhez járul hozzá, mely után a cikk linkjét kérjük elhelyezni!